Hypotheken

Heeft u een huis gekocht, wilt u gaan verbouwen of vraagt u zich af of uw huidige hypotheek nog passend is? Voor de financiële vraagstukken die daarbij komen kijken bieden wij een op maat gesneden hypotheekadvies. Voordat de nieuwe hypotheek tot stand komt moet er vaak heel wat gebeuren. Daarom werken wij met een stappenplan. Zo houdt u continue overzicht tijdens het hele traject.
Het adviestraject
1. Afspraak maken met uw adviseur
Onze afspraken worden in de regel telefonisch gemaakt. Dat stelt de adviseur in de gelegenheid alvast informatie bij u in te winnen. U ontvangt van ons een afspraakbevestiging per e-mail. In deze mail wordt aangegeven welke stukken u tijdens het gesprek (in kopie) voor uw adviseur bij de hand kunt hebben. Deze stukken voegen wij toe aan uw cliëntendossier. U ontvangt bij de bevestigingsmail naast de dienstenwijzer en dienstverleningsdocument tevens onze algemene voorwaarden.
2. Kennismakings- en inventarisatiegesprek
Het gesprek kan bij ons in Amersfoort plaatsvinden of bij u thuis. Het is in de adviesfase bovendien mogelijk om buiten kantoortijden af te spreken. Het kennismakingsgesprek is vrijblijvend. Na de kennismaking zal een inventarisatie plaatsvinden van uw wensen en doelstellingen en uw financiële gegevens. De adviseur zal u vragen om de opgevraagde documenten en bespreekt deze met u. Een inventarisatiegesprek duurt doorgaans 2 uur. Naast het onderwerp waar u graag advies over wilt hebben, komen de volgende onderwerpen indien van toepassing aan bod:
- – uw persoonlijke gegevens
- – uw huidige en toekomstige (gezins)situatie
- – uw samenlevingsvorm (gehuwd, samenwonend, geregistreerd partner etc.)
- – uw testament, voogdijschap etc.
- – uw huidige inkomenspositie, uw contract en arbeidsvoorwaarden
- – uw inkomenspositie bij pensionering, overlijden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid
- – uw risicobereidheid en uw risicobeleving
- – uw huidige vaste en variabele lasten
- – de verwachte wijzigingen in uw persoonlijke situatie de komende jaren
- – de financiële producten die u al in uw bezit heeft
3. Opstellen klantprofiel
Op kantoor worden de gegevens van de inventarisatie verwerkt tot een klantprofiel. In het klantprofiel is alle informatie uit het inventarisatiegesprek verwerkt. Op basis van het klantprofiel zal het financieel advies worden opgezet.
4. Voorbereiding op rapport
Aan de hand van het klantprofiel worden proefberekeningen gemaakt waarbij de uitgangspunten worden getoetst. De adviseur stelt berekeningen op om de inkomensperspectieven te bepalen bij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden. Aan de hand van de uitkomsten worden verschillende verzekeringsmogelijkheden tegen elkaar afgezet. Uiteindelijk wordt er een verzekeringsproduct geselecteerd en nader uitgewerkt. De adviseur stelt aan de hand van de opgegeven waarde van de woning cq. de koopprijs de gewenste financiering vast. Bij het vaststellen van de hoogte van de financiering wordt rekening gehouden met de eerder geïnventariseerde risicobereidheid, risicobeleving, de opgegeven gewenste (maximale) maandlasten en fiscale aspecten. De adviseur bestudeert hiervoor ook de aangifte inkomstenbelasting van het meest recente jaar. Zodra de gewenste financiering in kaart is gebracht wordt gekeken naar de meest optimale en flexibele oplossing die invulling kan geven aan uw vraagstuk(ken). De partijen waarmee ons advieskantoor het beste bekend is en waarmee een goede relatie is opgebouwd worden het eerst in de advisering betrokken. De eindresultaten worden vervolgens afgezet tegen andere vergelijkbare partijen in de markt. Als de opstelling duidelijk is kan worden overgegaan tot het samenstellen van het Persoonlijk Financieel Plan.
5. Het Financieel Plan
In het Financieel Plan worden de belangrijkste gegevens cijfermatig weergegeven en onderbouwd. Er wordt stil gestaan bij de financiële risico’s en de gevolgen voor het inkomen. Vervolgens wordt het eindadvies gepresenteerd. Dit eindadvies is cijfermatig uitgewerkt per onderdeel en wordt ondersteund door een berekening. In de maandlastenberekening is rekening gehouden met alle relevante kosten met betrekking tot (her)financiering. Dus ook met alle advies- en servicekosten van onze organisatie.
6. Rapportbespreking
Het Financieel Plan wordt besproken en nader toegelicht in het rapportgesprek. Een rapportgesprek duurt doorgaans 2 uur, mede afhankelijk van de complexiteit van het dossier. Aan het einde van het gesprek ontvangt u van ons een overzicht van de benodigde stukken voor de realisatie van het traject.
Het bemiddelingstraject
1. Aanvragen offertes bij financiële partijen
De aanvragen worden opgevoerd in de software van de betreffende financiële partij en elektronisch ingediend. Nadat de offertes zijn ontvangen worden deze gecontroleerd op de uitgangspunten. Indien deze akkoord zijn worden de formulieren klaargemaakt voor ondertekening. De benodigde algemene voorwaarden en brochures krijgt u uiteraard ook overhandigd.
2. Ondertekening stukken
Samen met uw adviseur worden alle te ondertekenen documenten doorgenomen. Hierna wordt overgegaan tot het ondertekenen van de papieren.
3. Verwerking documenten en insturen naar maatschappijen
Alle getekende en aangeleverde documenten worden door ons gescand in pdf-bestand en digitaal opgeslagen. De originelen worden doorgezonden naar de betreffende maatschappijen. In onze agenda worden belangrijke data vastgelegd zodat tijdige rappellering kan plaatsvinden.
4. Controle notariële afrekening en hypotheekakte
Wij zorgen ervoor dat de notaris op de hoogte is van de transacties die gekoppeld zijn aan het financieel plan. De eindafrekening en de hypotheekakte worden door ons doorgenomen en gecontroleerd.
5. Controle polissen en evaluatie
Uw adviseur agendeert of de polissen van verzekeraars daadwerkelijk worden verstuurd en controleert de polissen op juistheid. De polissen worden daarna naar u doorgestuurd. Tijdens het evaluatiegesprek loopt u samen met uw adviseur alle verzamelde papieren door en beantwoordt uw vragen.
Service en onderhoud
1. Onderhoud
Een goed opgesteld financieel plan heeft nazorg nodig, zodat u altijd de juiste financiële koers blijft varen. Voor de reguliere werkzaamheden voor nazorg bieden wij u een serviceabonnement aan.